נצרת: הברכה של הפסיפס הלטבי של גבירתנו מ-אגלונה | Custodia Terrae Sanctae

נצרת: הברכה של הפסיפס הלטבי של גבירתנו מ-אגלונה

 The mosaic icon of the Virgin Mary of Aglona (Latvia)
The mosaic icon of the Virgin Mary of Aglona (Latvia)

הגשם החזק לא פגע בהתלהבות של יותר מ-50 עולי רגל מלטביה שנכחו בבזיליקה של הבישור(נצרת) ביום שלישי ה-29 בנובמבר, לרגל התקנה וברכה של הפסיפס של נאיקונהשח מרים הבתולה של אגלונה (לטביה). הנשיא של לטביה, מר אגליס לויטס ואשתו, גברת אנדרא לויטס, נכחו בטקס, כשמלווים  במשלחת הדיפלומטית שבראשה השגריר של לטביה לישראל, מר אדריאס גרוצה ואשתו, גב' סנדרה גרוצה. הם התקבלו על ידי הקוסטוד של ארץ הקודד, האח פרנצ'סקו פאטון  ועל ידי האח הממונה האחראי של כנסיית הבישור, האח הפרנציסקאני וויצק בולוז.

האיקונה של גבירתנו מ-אגלונה

כפי שידוע, המתחם החיצוני של הבזיליקה של הבישור מעוטרת בסדרת פאנלים המראים ייצוגים לאומיים של מרים הבתולה המבורכת. עם הזמן, כמעט כל לאום תרם את העדות לדבקות  שכל האנשים מבחינה אוניברסאלית מעניקים למרים, אם האדון. ב-29 בנובמבר 2022, התרומה של לטביה גם הצטרפה לאוסף הגדול הזה, באמצעות התקנה של פאנל הפסיפס המראה את גבירתנו מ-אגלונה, מהעיר הלטבית שהיא הינה הבית הגדול ביותר  המוקדש למרים במדינה. פסיפס זה נוצר ביריחו,העתק מדויק של המקור מהבזיליקה של אגלונה, הממוקמת באזור המזרחי של המדינה. הפסיפס נוצר לתורמים שהינם מאמינים לטביים וקודם על ידי המסדר של אבירי כנסיית הקבר  של לטביה, יחד עם מר יאניס סמלטרס, הנציג של המשלחת של מסדר אבירי כנסיית  הקבר, שנכח.

קבלת הפנים מאת הקוסטוד של ארץ הקודש, האח פרנצ'סקו פאטון, לנשיא הלטבי אגליס לויטס

עם ההגעה למקום הקדוש שבגליל בשעות אחר הצהריים המוקדמות, הנשיא, אגליס לויטס, התקבל בחום על ידי האב הקוסטוד, האח פאטון, שקודם ליווה אותם בביקורם בבזיליקה הנמוכה יוותר, ולאחר מכן בעליונה וזו שבחוץ, היכן שהברכה לאיקונה הלטבית של מרים התקיימה. במזבח של הבישור בבזיליקה התחתונה, האח פאטון אמר לנשיא  ולאשתו כיצד באותו מקום הסיפור של הישועה התקיים באמצעות ה"כן" של מרים (לוקאס א:26)ותיאר את האבולוציה של האתר בהקשר לנקודת מבט  היסטוריות וארכיטקטוניות. בבזיליקה העליונה, לפני הברכה לאיקונה, כל הנוכחים התקבצו לברכות ואיחולים ולנאומים הרגילים.

הנאומים

הראשון שקיבל את רשות הדיבור היה הנשיא של מועצת הבישופים  של לטביה, מונסיניור ויקטור סטולפינס :זו באמת ובתמים שמחה גדולה שהיום, בנצרת, בבזיליקה של הבישור, כל לטביה מיוצגת, בייחוד בזמן היסטורי חשוב שכזה לארצנו, כלומר – טקס החניכה וההקדשה של הפסיפס של המקום הקדוש של גבירתנו מ-אגלונה". הדובר הלטבי  לאחר מכן הדגיש את הקשר ההיסטורי המאחד את לטביה עם מרים הבתולה: "לפני יותר מ-800 שנה, האפיפיור אינוסנט השלישי שהכיר בליבוניה, שהינה כיום לטביה, הארץ של מרים, מקדיש את ההתערבות של אם ישוע ברגעים הקשים ביותר, ולכך יש ייצוג בארצנו ובה כמו שקט, בלתי נראה אולם מהווה אמא  דואגת. לכן אנו מכירים תודה ואמון בה בעתיד ואני בטוח ומאמין שמרים,   כפי שהיתה נוכחת בחיי בנה וברגעים הקשים ביותר שלו, כך היא נוכחת בארצנו. ממש כפי שהיא הקדישה אצת עצמה לאל  כפי שהאפיפיור קידש את ארצנו לפני 800 שנה, אנו נעשה את אותו דבר היום, לאחר הברכה לפסיפס, לתת לה לדאוג לנו וללבלב כפי שתמיד הלכנו לפי הדוגמא שלה". היה זה אחר כך תורו של הנשיא. שאמר שהוא מאושר לקחת חלק באפשרות לחנוך ולקדש את הדבקות הלאומית כמו בגבירתנו מ-אגלונה במקום הקדוש הזה.

הרגע של הברכה של האיקונה

הפסיפס לאחר מכן זכה לברכה, בסמוך לקיר הפונה צפונית-מזרחית לבזיליקה ובנוכחות של קבוצה גדולה של עולי רגל ונציגי הרשויות, כולל סגן העיר של נצרת, מר מוחמד אוואסי, ושגרירת לטביה לשעבר לוותיקן, גברת וורוניה ארטה. לאחר חשיפת האיקונה, הנשיא לויטס, כהן הדת למחוזות של ריגה, מונסיניור אנדריס קרבליס  ויו:ר מועצת הבישופים של לטביה, מונסיניור ויקטור  סטולפינס, לקח את רשות הדיבור, ובירך את האיקונה בשמה.

היום הגיע לסיומו בביקור באיקונות של מרים של כל הלאומים שלהם נוכחות בהיקף החיצוני  של המקום הקדוש עם צילום קבוצתי בבזיליקה העליונה.

 

פיליפו דה גרציה